Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

onsdag 19 januari 2011

Pimpa en tröja

För mer än 10 år sedan köpte jag en tröja på Ångermanlands Hemslöjd för halva reapriset för att den var så fin. Den är stickad i mönster efter Märta Stina Abrahamsdotter  som gjorde jättespännande mönsterstickade filtar.
Tröjan var fin men inte skön, så den blev liggande i skåpet. Problemet var att den hade polokrage och det är inte min grej. En dag så gjorde jag slag i saken. Jag köpte ett nystan Drops Alpacka och satte igång:



1. jag började med att sy med symaskinens trestegs-sicksack innanför där jag skulle klippa,  runt halsen och mitt fram .

2. plockade upp maskor på rätsidan och stickade slätstickning så att avigan blev utåt och gjorde det längs framkanterna och runt halsen.

3. "rullade " över kanten till avigsidan och sydde fast så att det blev en "rullkant".

4.  Stickade en lös "spets" med viggar och sydde fast på rätsidan i halsen. Viggarna har på bilden "rullat upp" sig lite.

5. knäppningen fick bli hyskor och hakar.

På så vis blev tröjan en kofta och mer användbar och skön för mig. 

7 kommentarer:

R´s sa...

Vad fin den blev. Gillar den gröna färgen du valt : )

Call design sa...

Blev jättefin!

4U2 sa...

Riktigt tjusigt blev det!

mary-ann sa...

jättesnygg :))

Efwa - Medea sa...

Superläckert!!

m sa...

Vilken bra idé! Och så snyggt det blev!

garnlek sa...

Vilken fin upcyckling! och vilken fin blogg du har. Hittade hit först nu.