Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

måndag 11 april 2011

Påskkyckling till påskriset

 

Till påskriset kan det vara trevligt att göra små kycklingar. Dessa är sydda i hobbyfilt och stoppade med lite vadd. De är gjorda i formen tetraed som förritidens tetrapack. Jag tänkte här bjuda på en "tute" på hur man gör.

Du behöver:
1 del till kroppen 5 x 10 cm
1 del till benen 1 x 8 cm
1 näbb ( den gula )
1 kam ( den rosa )
stjärtfjädrar i olika färger ca 6 cm långa




1. Vik ihop kropp-delen, stoppa in kammen och stjärfjädrarna i överkanten.
2. Sy ihop överkanten och sidan.









3. Stoppa in lite vadd.







4. Vik ihop nederkanten så att sömmen kommer mitt på.








5. Stoppa in ben-delen och nåla fast.










6. Sy ihop nederkanten så att benen sitter fast.
7. Klipp upp i mitten av benen och klipp också "fötter".










8. Limma fast näbben.
9. Sy fast en tråd att hänga i och rita ögon.










Var så goda och Glad Påsk!!

4 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Tack för tipset om babysockorna. De ska jag testa. Mina barn har nyss fått ett syskon, och till den lilla kan jag ju sticka för att testa. Tror jag tar regnbågsgarn, som jag har massor av.
Kycklingarna ser precis ut som några jag sydde när jag gick på "hobbygrupp" när jag var liten.

mary-ann sa...

vilka söta :))

Efwa sa...

Nu har jag lagt upp till ett par sockor. Funderar på om du är medlem i föreningen Sticka? Det skulle vara kul att ha med dit mönster i Medlemsbladet. Maila mig på stickawebb@gmail.com så får jag veta.

Efwa - Medea sa...

Efwa är ju Medea... =D