Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

fredag 5 augusti 2011

Ändra halsen på en tröja

Jag är en "tröjmänniska" men också allergisk mot när halsen går för högt upp. Jag hittade en bra Gudrun Sjöden- tröja på second hand igår och den halsringningen var för hög för att jag ska trivas i den. Efter lite rotande i tygskåpet hittade jag ett jättegammalt Libertytyg som passar i färg. Så här gjorde jag:


 Nåla där den nya ringningen ska vara.
Sy en trestegsicksack efter nålmarkeringen.
Klipp sedan strax utanför sicksacken.
Klipp snedskurna tygremsor 4 cm breda. Skarva om det behövs.
Tvärnåla remsan runt om, räta mot räta och kant i kant med ringningen.
 Sy ramsöm med pressarfotsbredd över nålarna.
 Vik över remsa mot avigan och tvärnåla fast.
Sy raksöm precis utanför remsan så syns inte sömmen så mycket.
Eftersom tröjhalsen är töjbar så syr jag två varv för att få de lite mer hållbar.

 Så här ser det ut.
Voila!
Jag är jättenöjd!
Det var lite svårt att fotografera sig själv i spegeln....

2 kommentarer:

Maritas Maskor sa...

Verkligen jättelyckat!! Det måste ha blivit snyggare än vad den var från början!
Och vilket snyggt halssmycke! Var har du köpt det?

disa sa...

Det vart ju jätte bra! =)