Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

tisdag 25 oktober 2011

Feminas stickbok nr 2 från 1947

I ett tidigare inlägg berättade jag att jag ropat in några Femina stickböcker från 40 och 50-talen.
Jag har ju haft föresatsen att presentera en textilbok lite då och då här i bloggen och även att försöka testa något ur den bok som prensenteras.

I Feminas stickbok nr 2 från 1947 finns vår och sommarmodeller till vuxna och barn. Ingen modell är stickad i grövre stickor än nr 3, vilket får mig att undra : fanns det inte grövre garn på den tiden?  De ger ett ganska kompakt intryck måste jag säga. Modellerna är ju jättefina och passar som handsken för den som skulle ha dragnignen åt vintage-hållet i klädmodeller. Det som intresserar mig är strukturerna och det har man minsann inte sparat på här! Ingenstans kommer man undan med bara slätstickat utan mönster!

Dessa har jag testat så här långt:


Skolflickans praktiska kofta har ett mönsterstickat framstycke. Jättefint och enkelt:
Ser ut så här i orginalfärgerna:


Varv 1 : blå rätstickning
Varv 2 : blå, rätstickning
Varv 3 : röd * 3 r , lyft 1 med tråden bakom arbetet*
Varv 4 . röd * lyft 1 m med tråden framför arbetet , 3 r *
Varv 5 och varv 6 : blå rm
Varv 7 : vit 1 r , * lyft 1 m tråden bakom arb, 3 r * avsl m 2 r
Varv 8 : vit : 2 r * lyft 2m tråden framför arb, 3 r * avsl m 1r
Varv 1 - 8 upprepas.

Nästa modell är en Sommarlätt jumper.


Mönstret som jag testat kombineras på ett fint sätt med mosstickning och slätstickning.


Varv 1 : * 1 a , 1 omsl, lyft 1 m, 2 tills, drag den lyfta över de hopstickade, 1 omsl,
Varv 2: *3 a , 1 r*
Varv 3: *1 a , 3 r *
Varv 4 : *3 a , 1 r *
Upprepa varv 1 - 4 hela tiden.

4 kommentarer:

Alexandra sa...

Vilken skatt & härligt att de uppstickat idag från tiden för länge sedan - vackert!

Black Iris sa...

Men vad spännande med dessa gamla beskrivningar....

Clara sa...

Vilka mönster! Helt fantastiska.

Anonym sa...

Jag älskar den med brunvita pyramider från den tidningen. Har du lust att dela med dig av det mönstret?