Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 15 oktober 2011

Korsstygnsduk färdig

Den här duken kommer att lysa upp lite i höstmörkret. Jag köpte en linnestuv i limegrönt och broderade korsstygn i svart. Jag tog mig till och med tid att fålla den för hand. Riktigt nöjd!

 Fattar inte att färgen blev så fel. Titta på nästa bild så får man den rätta gröna färgen.
Mönstret med tupparna har jag hittat i boken " Korsstygn på kläder "från 1977 av Kerstin Lokrantz som jag skrev om för lite sedan.

Jag tråcklar fast stramalj på tyget och syr sedan korsstygnen genom stramaljen. När det är klart drar man bort stramaljtrådarna och kvar blir broderiet.
Här är några exempel på fler trevliga mönster att brodera ur boken. Jag såg förresten att den finns att köpa på Tradera.


         Här är tuppmönstret.



                                                       
      Härligt typiskt 70-tal!!!!

Inga kommentarer: