Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 11 december 2011

Feminas Stickbok nr 7 1949

Jag fortsätter att presentera mina sticktidningar. Idag visar jag ett vinternummer från 1949. Modellerna i detta nummer är bland annat gjorda av pristagare vid årets sticktävling. Den här sticktävling näms ofta i Feminas tidningar och jag blir lite nyfiken. Är det någon känner till något om den tävlingen?  Att tävlingen är årlig och att vissa modeller publiceras i den här tidningen har jag förstått men det borde väl också finnas något mer sammanställt och skrivet om den. Hur som helst så är pristagarmodellerna i det här numret något utöver det vanliga, när det gäller ambition!!


Omslagsbilden visar en röd dräkt stickad av Svea Wahlberg från Ektorp. Hon kom på andra plats i grupp 2.
Undrar hur vinnanbidraget såg ut?
Stickad med stickor 2,5 och det går åt 24 nystan. Jättefin med fickor och karge och ett enkelt strukturmönster på framstycket.
Flickkappan är ett tredjepris i  grupp 6 ( det finns allatså minst 6 grupper i tävlingen ) som Dagmar Johansson stickat. Intressant med flätan vid fickan och samma klockmodell som kappan jag visade i förra inlägget.


Lite mera mänsklig modell ( jag menar mänsklig i avseendet att jag skulle kunna fixa en sån ) är den här koftan som Barbro Turesdotter från Hjortskvarn fick första pris för i grupp 3.


Jag kommer att tänka på Mary Poppins när jag ser den här dräkten men jag tror inte att hennes dräkt var stickad. Frida Svensson kom på  tredje plats i prisgrupp 2. Det är beskrivning även på hatten men bilden ger inte riktigt klart för mig hur den egentligen ser ut. Den ska i alla fall enligt beskrivningen vara utan brätte där bak och ska rynkas.  Kragen på jackan är bandkantad. Snyggt med den utsvängda nederdelen på jackan. Stickad i beige och brunt med stickor 2,5 och det går åt 27 nystan.


Jag tog med den här pojken av två anlednignar. Den första är att jag gjort iaktagelsen att de här tidningarna inte är så ensidigt avsedda för modeller till enbart kvinnor. Det förekommer riktigt många modeller till pojkar och till män. Det är också ambitiöst genomtänkta modeller med olika strukturer. Den andra anledningen är det fina strukturmönstret på denna tröja och strumpor. Jag ska testa det och det är någon slags vriden resår och fläta i kombination.

1 kommentar:

Kerstin sa...

Hej! vad roligt att hitta till din fina sida. Extra roligt är det att titta på alla dina inlägg från sticktidningarna. Tack för ditt tips!