Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

torsdag 29 december 2011

Gott nytt år !

 När julstöket har lagt sig, vädret är blött och jag får tid och lust till annat kommer min samling med kort fram. Jag har sparat vykort som finns kvar efter min mormors-mor Emma. När jag, min bror och vår kusin var hemma hos mormor som barn brukade vi kolla i det album där dessa kort då satt i. Vi hade en period av frimärkssamlande och pillade tyvärr bort de flesta av frimärkena väldigt ovarsamt vilket resulterade i att det ibland kan vara svårt att utläsa när korten skrevs. Avsändarna var inte alltid heller så duktiga på att datera när de skrev korten, men att de äldsta är från slutet av 1800-talet fram till ungefär 50-talet är helt klart. Här visar jag några av nyårskorten. Man skickade kort för alla möjliga tillfällen. Jul och nyår förstås men även påsk, pingst, midsommar, och naturligtvis födelsedagar och namsdagar. Av några bekanta fick jag också en kartong full med kort som jag lagt till samlingen och jag har också köpt in några som ramlat över mig på loppisar. Har inget som helst samlarintresse i bemärkelsen av värdet eller att de ska vara oanvända eller så. Jag tycker det är roligt med de trevliga bilderna och även det som står skrivet, framförallt då de i Emma-samlingen. Man kan få ut en del om sin släkthistoria faktiskt! De tecknade korten har jag sorterat efter vem som tecknat dem ifall de är singerade, vilket de oftast är. Jag tänkte visa några av dem här i bloggen emellanåt.
Som det fotograferade och arrangerade kort som det ovan är ganska vanliga. Jag tycker de är så trevliga med rosiga barn och handkolorerade foton. Ingen datering på detta kort tyvärr.


Tyvärr ingen datering på det här kortet heller. Det framgår inte vilket år som det gäller. Kommer från min hemstad!


Fem i tolv är klockan. Vilket år det gäller framgår inte. Jag gillar pellerinkappan och damaskerna på de rosiga barnen.


Jenny Nyström är den mest kända tecknaren av julkort och andra såsom nyårskort , påsk m.m. Det är ju hennes kort som är förebilden för att det är tomtar i stället för julbocken som kommer med julklappar. Hon populariserade också seden av att använda julgran i Sverige, enligt postens faktablad om julkort.
Det här kortet skrevs 29/12 1902. Visst är det ganska häftigt?
Det är bror Karl som skickat till "Enkefrun" Emma Berg

Inga kommentarer: