Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 1 april 2012

Glad Påsk med glada påskkort

Vem skickar påskkort nu för tiden? Inte jag i alla fall. Men jag kommer ihåg att vi brukade göra det när jag var liten och det brukade också dimpa ner några i brevlådan. Jag har en lite samling av påsk och julkort från äldre datum. Många kommer från min mormorsmors samling och många har jag köpt på loppisar lite här och där. I julas visade jag några julkort och nu tycker jag det passar bra att visa några av påskkorten.



Adina Sand är ett känt namn bland vykortstecknare. Det här är ganska murrig i färgerna men så är det daterat år 1914. Häftigt!





Ytterligare två kort av Adina Sand av yngre datum, lite klarare färgerna och det översta med "kurbitsig" stil.




"Nu äro häxorna väldigt glada men de gör säkert ingen skada".
Margit Broberg








3 kort av Margit Ekstam. Min gissning samma person som Margit Broberg. - 30-tal.






Mest känd är nog ändå Jenny Nyström. Det sista är daterat år 1921.
Glad Påsk på er !

3 kommentarer:

ozelote sa...

http://lenealve.blogspot.se/

Kolla in hennes grejer, jag tror att du skulle gilla en del av hennes formspråk.

Kerstin sa...

Fina kort!
Jag känner igen en del av korten som jag har kvar av min mamma. De är som små konstverk.

Maria sa...

Åh, vilka fina! Jag älskar sådana där gamla och vackra!