Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 13 maj 2012

Escoffiers Stora Kokbok


Mitt senaste loppisfynd är två kokböcker! Visst har de vackra omslagsbilder? Den översta är illustrerad av Einar Nerman, han med tändsticksasken. Denna bok är från 1927 och är del 1 av två böcker som Husmoderns förlag omarbetade till svenska förhållanden och gav ut. Vad jag förstår av det jag har hittat att läsa om böckerna så har de dignitet i kökssammanghang. Operakällan, Hotel Ritz och många restauranger med stjärstatus nämns.  De innehåller förutom en lista på köksfranskan, även grunderna i det franska köket samt massor av recept på mat bakverk. Husmoderns förlag har även kompletterat med många trevliga annonser. Någon gång ska jag anrätta en hel middag med recept ur de här böckerna. Laxmedaljonger till exempel, Médallions de saumon och äppelcharlott till efterrätt, Charlotte de pommes.

Del 2 utkommen 1928 med framsida illustrerad av Artelius. 


Auguste Escoffiers 1846 -1935.
"Kockarnas och konungarnas kock" som moderniserade det franska köket och utbildade många stjärnkockar.


Annonser från den här tiden är underbara! 


Dr. Hectros hårvatten som är det bästa mot grått hår.


Man hade stor tilltro till nya medel som radium!
Det blandades i tvålar tandkrämer och en massa annat i tron att det skulle ge kraft och näring.
Vilken tur att tiderna förändras!
Snygg bild ändå!


I Trelleborgs gummikappor är man välklädd i alla väder! 

1 kommentar:

Maria sa...

Visst är det mjukt!?! Fantastiskt garn! Det gröna tittade jag också på men ändrade mig till det rosa. En del av pengarna går ju somtor är till en god sak. Den kokboken har jag också. Den är ju jättefin!