Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 25 augusti 2012

Årets pelargoner. Wow!!!

Utan trädgård och jag får nöja mig med en uteplats. Denna säsong har jag varit extremt lat och inte gjort något alls för att ge mina gröna fingrar något att göra. Andra somrar har vi haft djungelliknande verksamhet med tomater, squash och blommor både högt och lågt men det blev inte så i år. Vädret har inte heller varit sådant att vi suttit därute som vi gjort tidigare somrar. Förvånad och jätteglad är jag då jag spanar ut över de pelargoner som jag inte har skött särskilt bra. De bara bågnar av blommor i år! Det kanske är det som är svaret: inte sköta om utan bara låta dem vara, skvätta på lite vatten då och då bara? 
Jag har lekt lite med bilderna i Pic Monkey. Rekommenderas verkligen om man vill leka lite med bilder. Gratis är det också. Ibland kan jag tycka att det blir lite tjatigt när alla fejkar till sina bilder i tid och  otid men den här gången kunde jag inte heller låta bli.

En enkelblommande variant som sprakar i röd-orange.


Min raritet! Dellaware tror jag den heter och den skiftar spräckligt från ljusrosa till rödorange.
Alla blommor är olika. Bladen är mörkgröna och i år har den makalöst många blommor.
Jag som trodde att den inte överlevt vintern!

Apleblossom. 

Rosenpelargon. 

Den här vita pelargonen vet jag inte namnet på. Kanske är det en vit Mårbacka men jag hoppas
mer på att det är en Mora eftersom jag fått den av vänner i Dalarna. Se så fin den är med de små röda prickarna mitt i blomman.

Inga kommentarer: