Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

onsdag 12 december 2012

Piffiga mössor och kragar anno 1961

Marks sticktidning  1961
Ett nytt inlägg med ett nummer av mina sticktidningar från svunna tider. Det "nyaste" numret i samlingen som jag bara inte kunde motstå. På temat knasiga mössor tar nog det här numret förstapriset!!
Jag skulle tycka att det vore jätteroligt om någon vill och har tid att sticka någon av modellerna och hör gärna av er i så fall!

"Söt modell med sportigt spänne"

"Den roliga kotten" tar nog absolut första priset!
Mönsterstickad i "virktyp" står det.

Dior-modellen i patentstickning.

"En mycket chick linje som vi tycker oss passa Jaculine Kennedy"

"..nog har vi sett prinsessan Birgitta skydda lockarna i
just den här typen av smidigt öronskydd"

Modemössa i två färger.
Någontig åt det här hållet stickade min mamma till mig
när jag var liten.
Visst ser den ut att vara virkad?

2 kommentarer:

Eva sa...

Så kul med gamla mönster!
Tycker jag, och måste jag ju säga eftersom jag har en del i mitt senaste syföreningsinlägg:)
Det där öronskyddet ser ju dessutom väldigt bra ut. De andra lockar en del leenden:)

ANNEPÅLANDET sa...

Så morsomt med gamle mønster? Jeg har faktisk strikket en lue som den øverste, men i mye tynnere garn.

Og ørevarmeren står i en norsk strikkebok jeg har - tror nesten det er det er det samme bildet. Da jeg vokste opp på 60-tallet, hadde alle sånne ørevarmere - de var nesten alltid røde.

Kunne vært morsomt å strikke Dior-modellen! Jeg er veldig glad i patentstrikk, det blir så lett og luftig og varmt. Går det an å få en kopi av oppskriften, tro?