Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 15 december 2012

Sticktidning igen !

Den där järnspisen i bakgrunden skulle jag också vilja ha!

Min sticktidningssamling är utökad. Det är nr 14 från 1956 och kommer från Marks som ju var ett garnföretag och jag vet inte om de fortfarande finns kvar. Har inte tagit reda på hur många nummer som gavs ut och inte heller hur länge de höll på med att göra tidningar. Det är ett riktigt fylligt vinternummer med många trevliga modeller och variationer på stickmönster och strukturer. Tidningen innehåller även några rya-mönster och broderier.
Omslagsmodellen är en tröja med rundat ok som jag har letat efter en längre tid. Den här är stickad nerifrån och upp och ihopsydd i sidor och ärmar. Sedan har man plockat upp maskorna i halsringnignen och stickat oket i ett jättefint mönster i en snygg färgkombination, om jag får säga. Mönstret i oket är ocksåen kombination av räta och aviga maskor.


Den här sportiga tröjan är grövre och stickad i ett tvåfärgat mönster med lyfta maskor. Varianter av dessa mönster med lyfta maskor finns i massor i mina sticktidningar.

En kofta med raglanärm som också är dekorerad med 
en snygg bård längs med raglansömmen och framkanten.



En pepitamönstrad kofta med fickor.


"För honom som sportar"
En herrpullover med flerfärgsmönster i kombination med aviga och räta maskor.

Detta broderimönster påminner mig om 60-talets porslin. 

Trevlig annons om mitin som är ett malmedel.
Vad använder man nu för tiden mot mal?
Vill du läsa några av mina tidigare inlägg med gamla sticktidningar kan gå in  här och här .

1 kommentar:

Hulda sa...

Ja visst är den härlig den tidningen. Jag fick den av min mormor för några år sedan. Hon har stickat lite barnkläder ur den till min mamma när hon var liten :-)