Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

tisdag 1 januari 2013

Min bästa basker har fått ett mönster!


Jag behövde en basker men kunde bara inte hitta ett mönster som har för mig den "rätta" kanten, har de snyggaste ökningarna och minskningarna och den "rätta" diametern. Det finns hundratals mönster med baskrar på Ravelry och jag stickade ett par av dem repade sedan upp för jag blev inte riktigt nöjd. Så jag gjorde till slut ett eget mönster. En basker, helt enkelt!


De "rätta" ökningarna.

Garnet är Manos Silk Blend Fino, 50 gram räcker gott. Jag använde stickor nr. 2,5 till kanten och nr 3,0 på resten. Det är ett underbart garn att sticka med! Problemet är nog färgen för min del. Den är ursnygg men jag passar inte i den, känner jag nu. Men nu har jag ju ett baskermönster och jag får sticka en ny i en annan färg!
Finns nu som mönster på Ravelry. Om du tittar till höger i listan med Kråksparks mönster så hittar du den där!




Den "rätta" kanten och ökningarna.





Med vinterns första snöflingor i.