Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 2 februari 2013

Ett 60-talsnummer från Marks


 Jag hittar inget årtal nämnas i detta Marks nummer 40 men känner på mig att den är från sent 60-tal. Är det någon som vet mer exakt? Det är tiden då jag själv gick på mellanstadiet och jag minns stilen på kläderna, kjollängderna och frisyrerna som man hade då.  Det här är nog också tiden då virkning och krokning var högsta modet, i varje fall om man ska lita på  innehållet den här i tidningen. Ovanstående dräkt är krokad med en teknik som ger en mycket spännande struktur. Jag har inte krokat mer än några provlappar på utbildningen så det är kanske dags att prova på något nytt. Till den här dräkten behövs en kroknål nr 7. Finns det verkligen att få tag sådana? Krokning ger ett tungt och ganska fast känsla så det passar nog utmärkt till en sådan här tjusig tvådelad dräkt. Bilderna är tagna vid kända Stockholmsmotiv.


Virkad kappa och hatt vid stadshuset.
De är virkade med halvstolpar.
På varv 2 och alla följande varv gör man nedtag mellan
föregående varvs maskor. Det ger en fin struktur.

Till Operabaren kan man gå en i virkad dräkt.
Också den med en annorlunda struktur.

Knasig mössa , igen!
Med tillhörande väska.

Hoodjacka kanske man skulle kalla den här tröjan idag.
Anorak heter den här, virkad och med dragkedja som inte går ända ner.
Ringen på dragkedjan var något nytt och coolt , det minns jag.
Öglebård runt huvan istället för skinnkant!
Den här modellen går säkert hem hos den yngre generationen idag som har 60-talsintresse!
Gamla sta`n. 

Inga kommentarer: