Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 5 maj 2013

Jag har också hamnat i sockträsket!


Liksom A´s almanakk ,Tootitosh , Medea och flera med dem har kanske jag också hamnat i sockträsket. Ju mer jag letar så hittar jag nya modeller, den ena fiffigare eller snyggare än den andra. Med Fabelgarn i korgen och en annan långtråkig stickning på gång som gör att jag behöver omväxling; varför inte gräva ner sig i sockträsket och utforska bland alla olika varianter av hälar, tån, uppifrånochner eller tåifrånochupp, mönsterstickade, flästickade, ribbade eller inte ribbade ?
A´s almanakk och Tootitosh har gjort så fina beskrivningar och de har sökt sig fram till det "ultimata" sockmönstret. Kolla på deras Ravelry, man blir imponerad. Och deras bloggar där du hittar jättebra beskrivningar!
Det är nog ingen risk att jag ska få ihop lika många par som de har och det är heller inte avsikten men det finns ju många i min omgivning som säkert blir glada av att få mjuka paket till jul.

Jodå, jag har stickat många sockor i mina dar men inte reflekterat så mycket på alla varianter som finns utan jag har mest stickat helt vanliga med ribbade skaft, vanlig häl och bandhoptagning i tån. Det blir ju roligare om man lär sig nya saker! Jag tror att den här fantastiska stickboomen som vi nu är mitt uppe i kombination med att internet globaliserat hela stickvärlden ( visst är det fantastiskt?) skapar ett enormt nytänkande och att nya tekniker och finesser uppfinns hela tiden.


När jag påbörjade dessa sockor var det meningen att jag skulle sticka ett par Knittys Uzu och det gjorde jag också men insåg ganska snart att det var onödigt att lägga tid på det fina spetsmönstret som ändå försvann med färgerna i garnet så det blev ribbade istället. Och det är ju bäst om man ska lyssna A´s almanakk.


Tån är en stjärntå med 6 ökningar. Hälen är lite lustig på det här mönstret! Vet inte om jag fattat mönstret fel men så här ser de ut och en häl blev det ju!
Det är riktigt snyggt med blå och grönt i kombination, tycker jag! Men jag saknar lite i Fabelsortimentet klara färger i en färgnyans som till exempel det blå partiet som är på höger häl och inte så jättegrälla färgkombon. Ibland kan det bli lite för mycket med många färger men ändå mesigt med bara en färg.

En variant av sockor som jag har stickat riktigt många av är de här : babysockor. Till barnen när de var små och till många i omgivningen som fått bebisar. De är garanterat de bästa till bebisar och hoptagningen i vristen gör att de inte trillar av. Och foträta är de eftersom de kom ifrån 80-talet då sånt var rätt och riktigt.

Till höger har du också mönster på dem! Kanske är det mitt bidrag till "sockträsket"!!

3 kommentarer:

Tina sa...

Vad fina sockar du stickat! Just den färgen som jag har suktat efter. Spännande häl, någon gång får jag ge mig ur trygghetszonen och testa på lite fler hälvarianter.

ANNEPÅLANDET sa...

Flotte sokker - og friske og fine farger!
Men jeg er enig med deg - hvorfor kutter de ikke ut noen av de "stygge" fargene og lager noen litt mer ensartede, fine noen i stedet???
Ha en fin, ny uke!

disa sa...

Välkommen!! ha ha Jätte fina sockar! =)