Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

torsdag 9 maj 2013

Ny sticktidning och ett litet hurra!


Ett litet hurra till mig för att min blogg har passerat 100000 besökare! Hurra, hurra, hurra! Man kan ju fira sånt med utlottningar och annat men jag avstår. Kan ändå känna en viss stolthet och glädje och jag kunde väl aldrig tro att så många skulle vilja ta del av vad jag har för mig, då jag började med bloggande för drygt tre år sedan. Jag vet att det är många som har betydligt fler följare och besökare och jag har väl inte lagt ribban så högt utan tänkte mig bloggandet som ett roligt sätt att dela med mig av vad jag håller på med. Vem vet, kanske kan jag inspirera någon. Samtidigt är bloggandet ett trevligt sätt att ta del av vad andra håller på med och bli  inspirerad av. Trevliga kontakter får man också! 

Mitt senaste inköp av sticktidning är ett Marksnummer från 1954 med massor av fina modeller att inspireras av.


Omslagskoftan är en omlottmodell med ett fint strukturmönster.

Den här kortärmade  koftan har en också en fin struktur och
 den rätstickade knäppkanten fram är snyggt V-formad.


En gul kofta med matchande strumpor.
Koftan har så fin, med räta maskor
sicksackmönstrad yta.  

Mönsterstickad i färger och i kombo med aviga och räta maskor som ger struktur.
Kolla midjan! Under 50-talet var getingmidja högsta modet och jag är hundra
 på att de satte in en resår i midjorna för att förstärka
midjelinjen ytterligare. Korsett var nog ett måste!

Damkofta med spetsmönster och en tidstypisk vidd i kjolen.
Jag gillar också ryttarens snygga tweedkavaj.

Kortärmat med holkärm och
rätstickad "sjalkrage-variant"

Midjornas midja!
Hon ser allt lite plågad ut där hon står och håller andan.
Tror ni att hon kan sitta ner i sportbilen med den midjan utan att svimma?
Koftan i omlottmodell också den i en fin struktur.

3 kommentarer:

ANNEPÅLANDET sa...

Gratulerer med 100000! Du inspirerer i hvert fall meg!

Så mange fine jakker og gensere! De var sannelig tynne på 50-tallet! Når jeg ser på bilder fra min barndom på 60-tallet, er det helt klart at de voksne var mye slankere enn folk flest i dag. Moren min veide nesten 10 kg mindre enn meg, og idealmidjemålet var jo 60 cm...

Jaja, man er som man er. Det var i hvert fall mange fine gensere! Ha en riktig god helg!

ozelote sa...

Grattis! :)

Anonym sa...

Hei! Er det mulig å få oppskrift på den lilla jakka?
mari.forberg.95@gmail.com