Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

måndag 17 juni 2013

Sommarsytt med blommor


Vet du en sak, sa min man häromdagen, du har sytt saker med blommor på. Har jag? sa jag och när jag kollade så hade han ju helt rätt. Blommigt har inte varit min grej och han tror att det kanske har med åldern att göra. Kanske det, men vad gör det?  Man måste överskrida gränser och pröva nytt ! Eller hur?
Linnet eller toppen här ovan är sydd i en gammal stuv med gammaldags blommor på. Hittade mönstret i mina samlingar och var väldigt enkelt att sy. Och modellen är skön och enkel att använda till kjol eller byxor.


Den här klänningens tyg är verkligen utanför mina gränser och vi får väl se om jag kommer att använda den! Den har riktigt kitchiga rosor och färgställningen är också vågad i mitt tycke, fast ändå rolig. Modellen är lite klänning /tunika-variant med holkärm ganska mycket vidd. Mönstret är ett hopkok av något favoritmönster.

Jag hade inte så mycket tyg så fick förlänga den med en påsydd kant
så fick den också en slits.


Sprund är roligt att sy!



Holkärm är helt ok om man inte vill vara för bararmad men ändå inte .


2 kommentarer:

gunilla på Gotland sa...

Hej Så snygga så inspirerad jag blir. Måste tota bland tygerna. Kram från Gunilla på Gotland

Ulrika sa...

Men åh! Toppen är ju superfin! Jag undrar om jag skulle kunna få eller köpa en kopia på mönstret? Det ser användbart ut! Tänker att man ju skulle kunna fortsätta ner med en klänning!