Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

måndag 29 juli 2013

En liten pelargongenomgång

Flyttpackning pågår för full men man måste vila sig mellan varven. Idag gör jag det genom att spana in lite extra på mina pelargoner som växer så det knakar på vår uteplats. De stortrivs verkligen i den vindfria och soliga hörna. Om en månad får de följa med till landet och jag tror att de kommer att få det lika fint där också.


Årets nytillskott som jag fick av  min svägerska är en slags fjärlispelargon.
De vita blommorna har röda stänk och är otroligt vackra!!


Den här enormt storväxta pelargon med de enkla orangeröda blomklasarna
 är större än någonsin detta år.


Appleblossom  är så "kitschig" med de vit-rosa skiftningarna och de dubbelbladiga blommorna.
Inte alls min stil egentligen, men därför så rolig!

Rosenpelargonen blommar troget och mycket även denna sommar. 

Favoriten är den här som heter något som Dellaware eller något åt det hållet är så himla snygg!
Med sina mörkgröna blad och blommor med allt från röd-rosa stänk
 till helröda blir färgeffekten väldigt speciell.


Det är för övrigt den enda pelargonen som jag ha köpt, som ett skott på en
 jättefin pelargonförsäljning i Storvik.
Annars är min tes att man ska FÅ och inte köpa när det gäller pelargoner!!
Det betyder att jag också gärna delar med mig av de sorter jag har om någon frågar. 

2 kommentarer:

Tina sa...

Så snygga dina pelargoner är!
Mina har blivit ledsnare och ledsnare i takt med minskad bevattning (jag är lite lat).

ANNEPÅLANDET sa...

Så vakre pelargonier! Jeg får dessverre ikke til å overvintre pelargoniene, så jeg må kjøpe nye hver vår. Skal gjøre et nytt forsøk til vinteren...

Her er svar på det du spurte om ang bloggen:
Når jeg står på bloggens hovedside, går jeg til UTFORMING øverst på siden (jeg har jo norsk språk på bloggen min, mulig det heter noe annet på svensk?). Deretter går jeg til SIDER og velger NY SIDE. Velg sider som FANER ØVERST.
Håper dette kan være til nytte. Spør igjen hvis det ikke funker!

Ha en fortsatt fin sommer!