Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

fredag 9 augusti 2013

Loppisfynd, tvättnypor och hur man gör en tvättlina


Den här sommaren har det inte blivit så många loppisbesök för vår del. Ett litet fynd har jag i alla fall gjort och det på en av mina favoritloppisar som finns i Barsta i Höga Kusten. Den här gången hittade jag äkta gammaldags klädnypor i trä, eller heter det tvättnypor ? Det är rejäla doningar. Det jag nu undrar över är varför jag inte köpte allihop när jag ändå var där och det var öppet ( snålis där! ). Så snyggt det skulle bli att hänga upp bilder och annat fint på ett snöre med många nypor! Nu får jag nöja mig de fyra som jag köpte. 

,
Jag hängde upp mameluckerna, som jag köpte på samma loppis förra sommaren,
bara för att få det gammaldags uttrycket fullt ut.

Inköpet inspirerade mig till att tillverka en tvättlina efter gammalt maner med hjälp av en slynggaffel som jag haft i lådorna i många år utan att direkt hittat något användningsområde.
Om mameluckerna gjorde jag ett inlägg om förra sommaren som du kan läsa om här. Och  här är länk till mönstret på den söta spetsen.



Här ser man också en liten bit av tvättlinan som jag slyngade av vanligt bomullsgarn. Det tog en jäkla tid och jobbigt var det för min händer så den blev inte så lång som jag hade tänkt mig. Den räcker i alla fall till att fästa mellan två stolar så jag kunde ta en bild.

Hemslöjden har gjort en jättefin instruktion på hur man gör här.

Min slynggaffel.

Inga kommentarer: