Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

torsdag 3 oktober 2013

Frestelser och stickbekymmer mitt i flyttröran

När man flyttat och inte har så mycket tid efter jobbet att plocka i ordning får man stå ut ganska länge med det ser ut så här. Ja, lite överdrivet var det kanske för det har blivit liite mera ordning sedan den här bilden togs. Det kan också vara ganska skönt att ta det lugnt med iordningsställandet för då kan det liksom mogna fram hur man egentligen vill ha det. Vi har bestämt att målningsarbeten väntar vi med till våren för det är så mycket annat vi måste ta itu med först. Så färgerna på väggarna får jag stå ut med ett tag och det ska jag nog klara av. 


Och jag har inte kunnat hålla mig från att kika ner i stickkorgen! Och där hittade jag fint grönt Cascade Heritage sockyarn! Och VIPS så hade jag köpt ett mönster till en alecia-beth-kofta av Justyna Lorkowska!! Ja, så det kan gå ! 
Och jag kunde inte heller hålla mig från att genast sätta igång med att sticka lite på koftan, fast jag har andra arbeten som i samma stund genast förvandlades till UFO´n!! Inte bra! 


Garnet är helt underbart att sticka med och jag gillar verkligen den söta "eyelet"-strukturen. Det är en top-down-kofta med "instickade" ärmar eller Contiguous Set-in  Sleeves. Vad kallas det egentligen på svenska???


Här har jag fått problem! Som jag har fattat mönstret så ska man öka både på de räta och aviga varven  och man ska göra ökningarna genom att plocka upp "tråden mellan maskorna och sticka en ny maska framifrån eller bakifrån. När jag gör det så blir det inte snyggt!!! Det blir hål och löst på båda sidorna om de två "mittmaskorna" eller det som ska bli "axelsömmen". Nu har jag repat upp alltihop för tredje gången och funderar allvarligt på att göra ökningarna genom att sticka två maskor i samma maska, den ena i främre mb och den andra i den bakre. Jag tror att ökningarna då blir lite fastare.
Är det någon som har något bättre tips???

2 kommentarer:

ANNEPÅLANDET sa...

Nydelig farge og nydelig mønster!
Merkelig at det blir sånne hull - har du vridd økemasken, tro? Den skal plukkes opp på pinnen og strikkes vridd.

Blenda sa...

Hej! Apropå ökningarna - tror jag läste en hel tråd på Ravelry om just ökningar vid Contiguous, fanns många bra tips där! Sök på Contiguousgruppen, så hittar du det nog!

Själv gjorde jag som du föreslår, öka i samma maska.

Ha det gott! / Blenda