Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 27 oktober 2013

Green Memories och Tubular Cast On

Jag har några fina nystan av Drop´s Alpakka som jag tänkte göra något av. Och så hittade jag La Maison Raililie´s  fina mössa Green memories och beslutade att en sån får det bli. Det som är roligt med det mönstret, förutom att den är så fin, är att man får lära sig att göra en en ny sorts uppläggning, så kallad
Long Tail Tubular Cast On ". Man blir hänvisad till en Youtubefilm som visar hur man gör och sen är det bara att sätta igång. Det visade sig inte vara så enkelt, åtminstone inte med alpakkagarnet och stickor nr. 2,25 som jag har. Jag hittade istället en annan film som visade samma uppläggningen men tydligare och enklare.
Här visar man själva uppläggningen:   Italian tubular cast on part 1
Och sen visar man hur tråden ska dras ur för att få den mycket elastiska kanten: Italian tubular cast on part 2

Den ser riktigt proffsig ut och det är alltid roligt att lära sig nya saker!
Så här ser mitt prov ut i Karisma och stickor 4.



Och till min mössa får det bli en annan typ av elastisk uppläggning som jag inte vet vad den heter! "Long tail tubular cast on" var för svår att få till efter första momentet som är själv uppläggningen, då man ska sticka en rät och lyfta en avigt. Alpakkan gör det omöjligt att se vad som är vad. Men jag är nöjd ändå!

1 kommentar:

torirot sa...

Det luemønsteret er kjempefint! Jeg har ikke prøvd ekte tubular cast on, men har forsøkt Woolly Wormheads alternat cable cast on, som er fin. Hun har bra instruksjoner på opplegg her: http://www.woollywormhead.com/knit-and-crochet-1/