Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 9 november 2013

En Marks 57-a

Jag fortsätter med envishet att visa er gamla sticktidningar! Här kommer en goding!  
Marks nr 16 från 1957. 


Tonårsmode från 1957. Det är vid en här tiden som begreppet tonår får sin innebörd. Tidigare så var man barn och sedan blev man vuxen. Killen på omslaget har en tröja som representerar "pojkarnas speciella modefluga, nämligen den dubbla, resårstickade kragen som går att fälla upp på halva huvudet". Riktigt hur det ser ut med just den här tröjan framgår inte så här får fantasin råda. MEN STÅR HAN OCH RÖKER POJKEN??? Det var andra tider då....  Jag gillar också tjejernas kläder, framförallt byxorna!


 Denna tröja har en krage som går att fälla upp över öronen. Den är stickad i en riktigt intressant struktur med omslag och lyfta maskor. Den är riktigt fluffig och porös och jag ska nog testa den här strukturen ! 



En tös i en mössa med tofsen mitt uppe på huvudet! Hela setet är stickat i mönster med lyfta maskor.



          Två tjejer som har det varmt om öronen i sina halskragar som de dragit upp över huvudet. De är stickade med förkortade varav så de blir högre / bredare uppe på huvudet. 



Jag går igång på killens duffel! För att inte tala om tjejens frisyr! Och det med dessa slätstickade halsdukar som är hopsydda i sidan för att bli liksidig. Så snyggt!

Inga kommentarer: