Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

måndag 17 februari 2014

Femina stickbok nr 4 1954

Senaste tillskottet av sticktidningar är den här gamla godingen från 1954. Det är inte så ofta jag kommer över Femina-tidningar längre, men här har vi en! Det var ju Femina-tidningar jag började samla på. Senare utvecklades det till att bli även Stickat och Marks, som båda har betydligt fler utgivna nummer än Femina och är lättare att komma över. Här kommer axplock ur detta nummer:.


Detta nummer är nog ett vårnummer, även om det inte nämns någonstans. Någon har skrivit "Volvo" på framsidan. Kanske är det en sådan bil vi ser, eller så är det drömbilen för den som skrev det. Rustika och sportiga cardigans med sjalkrage och bröstficka är paret klädda i.




En jumper och cardigan med samma strukturmönster. 
Jumpern har holkärm och en dragkedja på axeln.
Storlek 40 har en bystvidd på 88 cm!! 




Denna jumper har också ett fint strukturmönster. 
Ciri Holmberg är namnet på den modellskapare som förekommer oftast i detta nummer.




"Grönlandströja" kallar man denna kofta med rundstickat ok i vackert mönster. 




En sån här bäddjacka är nog inte så dum att ha när man ligger i sängen och läser!
Fast jag skulle nog förlänga ärmarna för jag blir alltid så kall om händerna.




Vill man vara elegant till kvällssupén kan man virka sig en sjal med enkla luftmaskbågar i något glansigt garn.
Här stavar man sjal så här: schal ! 

1 kommentar:

Garnhumlan sa...

Egentligen är det väldigt bra med svartvita bilder så att man inte fastnar i det färgval som man ser på bilden!