Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

onsdag 15 oktober 2014

Marks nr 17 och lite prat om att sticka uppifrån och ner och malbehandling



I detta nummer får man en hint om hur man gick klädd det året då jag föddes! Nämligen 1957. Det är ett höstnummer och mej förvånar det inte om min mamma hade den här tidningen och även stickade något ur den. För stickade gjorde hon i massor. Jag har inte sett några sådana tidningar hemma men min mamma var inte den sorten som var nostalgisk eller sparade gamla saker i "onödan". Det är lite tråkigt men ett faktum. Det är kanske därför som jag är extra mån om att samla på de här tidningarna nu. 


Detta nummer är som så många andra fullproppad med modeller stickade i intressanta strukturer! Koftan på framsidan till exempel. Den ser varm och skön ut.



Den här käcka tösen har en senapsgul kofta med ett jättefint "eylet"-mönster i strukturen. Garnet är intressant och man gör lite extra reklam för det! Det heter "Fjällgarn" och har den fantastiska egenskapen att vara vattenavvisande, alltså impregnerad med något som inte framgår vad det kan vara. Det är säkert praktiskt att ha ute i ruskväder men undrar vad det innehåller? Något som förmodligen inte längre är godkänt ur miljösympunkt. Det är också malbehandlat med ett ämne som heter "Mitin". Mitin är nog inte heller tillåtet längre och jag har i den här sticktidningen en bild på en annons om Mitin. Jag kan inte hitta så mycket fakta om Mitin när jag googlar men anar att det inte är så bra.
Men koftan är fin! Och tösen!



Ytterligare en strukturstickad kofta i riktigt grovt garn, eller bolero som den kallas här.





En rejäl kofta med en rejäl sjalkrage stickad i en våffelstruktur med lyfta maskor.
Det är riktigt snyggt ljus i den här bilden!





Lite nättare är det här jumpersetet och jumpern har ett mönsterstickat ok och som man får till genom att plocka upp maskor i halsen. "Nästan" alla modeller i dessa tidningar jag har är stickade nerifrån och upp, fram och bakstycke för sig på två stickor. Så jag konstaterar att metoden att sticka "uppifrån och ner" på rundsticka är en ny företeelse inom svensk stickning. Eller har jag fel?? Rätta mig gärna. Jag vet att tröjor som är riktigt gamla, exempelvis tröjor till folkdräkter är/var rundstickade. Men var de stickade uppifrån och ner? Tror inte det. Tänk så mycket tid man sparar på att rundsticka! Och så många aviga maskor man slipper sticka! Någon gång när jag får tid ska jag göra om ett mönster till ett "uppifrån och ner"-mönster. Jumpersetet är stickat på 2,5-3 mm stickor och masktätheten är 32 mm på 10 cm! Fick dom inte ont i sina händer??



Denna sportolle är också stickad i det impregnerade Fjällgarnet med en fluffig "patent" och en "sadelaxel". Kapuschongen är helt enkelt en rakt stickad tub som inte sitter fast i ollen. Smart till mössa också!

3 kommentarer:

EvaL8 sa...

En del små babykoftor stickades uppifrån och ner. Rundstickor var inte så vanliga och/eller inte av lika god kvalitet som idag. Lite jobbigt att sticka uppifrån utan rundsticka. Många äldre traditionella tröjor stickades nerifrån med ärmar som plockades upp och stickades uppifrån. Modet på 40-50 -talet var skräddat och raglan var då en skärning som användes till rymliga sportplagg. Idag stickas raglan mycket tightare än då.

Elisabeth M sa...

I boken Stickskolan, utgiven av Folket i bild 1954, finns det beskrivning på "amerikansk" jumper och kofta som är stickade uppifrån och. Det är barnstorlekar men finns beskrivning hur.man enkelt kan utöka till större storlek.

Det tog tydligen tid för tekniken att få genomslag i Sverige.

Katie Anne sa...

Oh, they are all so darling! Do you happen to have the pattern for the "structured bolero" with the Peter Pan collar (photo #3)? I absolutely love that one, and have been hunting for it all over the internet. It is my dream sweater!
Thank you!
Katie