Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 5 oktober 2014

Stickat nr 4 från 1964

Jag tar och visar ett till nummer ur min sticktidningssamling! 




Det är alltid lika roligt när de dimper ner i brevlådan. Allra roligast är 50-talstidningarna för jag gillar så starkt formspråket och kompositionen i fotografierna. På andra plats kommer 60-talstidningarna med sitt nytänkande och utforskande i alla nya möjligheter som 60-talet gav genom förbättrade ekonomiska möjligheter och revolt mot gamla idéer. 60-talsbilderna är också roliga att kolla på och minnas tillbaka till min barndom. Det är så mycket jag känner igen! Min fröken hade en sån "tuperad" frisyr som hon uppe till vänster på bilden, som exempel. Och alla tjejer hade såna ljusrosa läppar och örhängen med  "ploppar " som hon till höger har på bilden. Liten som jag då var beundrade jag min kusin och de andra "stora" tjejerna. Nytänkande och frigörelse till trots så hade man ändå inte kommit så långt i kvinnokampen år 1964. En sticktidning skulle i alla fall inte se ut så här detta år, 50 år senare. Kollar man i stället i ett modemagasin kanske kan man kanske tro att tiden stått stilla....
De här ärmlösa topparna ovan i något rufsigt tjockt garn i pastelliga färger är för mig mycket tidstypiskt och jag gick i tvåan och tyckte att livet lekte.

Låt dig inspireras!!!



Kanske har det blivit så att jag tittar mer på bilderna i de här tidningarna och vad dessa 
säger mig, än själva stickningen och stickmodellerna!?? 
Den här tjejen har en grovt virkad tröja med stickade muddar och polokrage.





Det mesta  i den här tidningen är stickat i mycket grova garner så också den här i ett 
snyggt mönster i blå nyanser.






Den här tjejen påminner mig om Malin i Saltkråkan med sin ljusa svallande page. 







I en isländsk- eller varför inte bohuslänsk-inspirerat mönster med det vackra och passande namnet "renlav". 
Ett mönster jag absolut kan tänka mig även i tunnare garn. 







Den här gula tröjan med båtringning inspirerar mig mycket!!!







Avslutningsvis två tröjor med fina halsar. Den till vänster har en liten spetskant.
 Den till häger har ett hålvarv med en inträdd snodd. 
Och kolla även in frisyrerna, örhängena och sminket!

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej! Har du beskrivningarna till de gamla vintagetröjorna?
Är mycket intresserad!