Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

onsdag 10 december 2014

Sticka små tomteluvor till jul!

Det bara kom över mig en dag att man kan sticka pyttesmå tomteluvor att hänga i granen, sätta på julklapparna, eller göra till en brosch, eller varför inte till fina julörhängen. Efter lite testande kom jag fram till följande mönster:


Den "stora" luvan är ca 10 cm lång när kanten är lite upprullad. "Toppen" är lite längre än den lilla luvan och kan naturligtvis göras så lång man vill. Luvan är stickad med räta maskor.
Garn: vanligt 2-trådigt ullgarn och stickor nr 2,5.
1. Lägg upp 24 m och sticka 6 varv.
2. *4 r, 2 tills *, 4 ggr = 20 m
3. 6 varv
4. *3 r, 2 tills *, 4 ggr = 16 m
5. 5 varv
6. *2 r, 2 tills*, 4 ggr = 12 m
7. 4 varv
8. *1 r, 2 tills*, 4 ggr = 8 m
9. 4 varv
10. 2 tills 4 gr = 4 m

Sticka dessa 4 m så långt du vill. Jag har gjort det i  ca 3 cm med I-cord. Klipp av garnet och trä den genom återstående m. Gör ev. en liten tofs och sy fast i toppen. Fäst alla trådar.







Den lilla luvan är bara 4 cm hög när kanten är lite upprullad. Garnet jag använt är riktigt tunt ( jag hade ett litet nystan över från pärlstickade pulsvärmare jag stickade för många år sedan ). Hemslöjden använder "3-trådigt kamgarn eller garn med ca 360 m/100 gram"
Stickor nr 1,5.

1. Lägg upp 24 maskor.
2. Sticka 7 varv räta maskor.
3. *sticka 4 m, 2 tills*, 4 ggr = 20 m
4. Sticka 4 varv.
5. * 3r, 2 tills* 4 ggr = 16 m
6. Sticka 4 varv.
7.* 2 r, 2 tills *, 4 ggr = 12 m
8. Sticka 2 varv.
9. *1 r, 2 tills*, 4 ggr = 8 m
10. Sticka 2 varv.
11. *2 tills* 4 ggr = 4 m
12. tag av garnet och drag den genom återstående m .
13. Fäst alla trådar.
Rulla upp kanten lite och sätt fast ett örhänge.











                        God jul på er och hoppas ni har lika roligt som jag med alla tomteluvor!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag stickar liknande luvor till champagnekorkar som blir som små tomtar att exempelvis hänga i granen. Välkommen att se på min blogg! Ewa - också textillärare