Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 4 januari 2015

Marks Nr 25



Marks nr 25 har inget årtal men jag gissar att den kom ut runt mitten av 60-talet. Det är ett lite mindre "present"nummer med "småstickat". " Istället för en blomma" - "..vad kunde vara roligare är en aktuell stickpresent med all den personliga omtanke och spontana arbetsglädje som ligger bakom". Det kan jag hålla med om! Bilden på omslaget har en "Dior-mössa patentstickad i grovt garn som var högsta modet då. Den eller liknande mössa har förekommit i tidigare nummer som jag berättat om här på bloggen.  Den tillhörande kragen är en löskrage i samma teknik. Och väskan här nedan är också stickad för att passa in.







Sådan här mamelucker skulle passa fint under kjolen nu när det är vinter. "Tonåringens favorit" enligt texten och man kan gärna dekorera med en brodyrkant. 





Här är en väska till i en teknik som kallas "virkstickning". Låter helt nytt för mig men jag tolkar beskrivningen som att det är stickning med korsade maskor höger och åt vänster. Garnet är Marks Ringlegarn. Gamla väskbyglar kan man nog hitta på loppisar. Så varför inte sticka sig en ny väska till våren i Diorstil?



"Bästa byxan för en rustibuss"
Det som jag alltid kallat för "kalasbyxor" och som kom någon gång på 60-talet och var en revolution. Jag minns när jag innan kalasbyxornas förlovade tid måste ha stickiga strumpor med strumpeband som hölls uppe med något som så ut som höfthållare fast jag bara var ett barn. Höfthållaren ( eller vad kallades den?) klämde och det var inte skönt. Det är kanske därför som jag aldrig gillade att vara "finklädd" när jag var barn!
De här är resårstickade med 32 maskor på 10 cm ! 

Inga kommentarer: