Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 31 januari 2015

Nytt projekt på gång

Mitt nya projekt är en riktig goding ur Kate Davies bok Yokes som jag köpte innan jul. Jag har bara längtat efter att få klart andra projekt för att få sätta stickorna i den här underbara koftan Epistrophy!
Garnet som Kate har använt är ett alpakkagarn som gör att koftan blir ganska tung. Jag har istället valt att prova på Magasin Duetts Supersoft och tänker mig att koftan blir fjäderlätt, mjuk och behaglig att bära. Jag har också valt att göra den i ljus grått med mörkare grått i mönstret. Det kommer att bli jättefint och än så länge går stickningen fint. För att få till rätt maskantäthet ( 22 m / 10 cm ) stickar jag med dubbelt garn och använder stickor nr 3,25 mm. 


Det enda tråkiga med den här koftan är att man måste sticka rätstickning så långt ( den börjar nedifrån + ärmar ) innan man får sätta igång med mönstret.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kate Davis är en mästare på vackra modeller och mönster. Du har ju det roliga kvar sen tråkslätstickningen är över :) Lycka till med koftan och lägg upp bild när du är klar!

Katarina sa...

Vilka fantastiskt fina mönster! Var köpte du boken? Jag hittar den bara som nedladdningsbara filer på Ravelry.