Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 4 januari 2015

Påbörjat projekt och StickameraKALen

När Dödergök satte igång Stickameras koftKAL tänkte jag att jag skulle hänga med. Jag tror inte att jag kommer att hinna klart i tid men jag har i alla fall kommit en bra bit på väg. I nuläget fattas endast en ärm. Det har verkligen varit trevligt att läsa Dödergöks pedagogiska och trevliga instruktioner hur man gör steg för steg när man stickar en kofta efter egna mått och önskemål. Jag har stickat koftor uppifrån och ner flera gånger, så jag är ingen nybörjare, men jag har gjort det lite efter eget huvud eller efter skrivna mönster så jag har ändå fått lära mig väldigt mycket. 




För min del blir det ingen kofta utan en tröja som går ner över rumpan ordentligt. Jag hade en massa brunt ( ovanlig färg för mig )  tvåtrådigt ullgarn som behövde blir något och jag behövde en tröja att dra över huvudet och är lång. Garnet är lite strävt att sticka med och jag vet jag inte namnet på men det blir så mjukt och skönt efter blockning. Den är ganska "löst" stickad, 19 m på 10 cm och jag använder stickor nr 3,5. Halsmudden har jag stickat med 4 aviga ( varannat varv aviga ) och två räta så att de räta panelerna ska passa in med "bröstpanelen" mitt fram som består av vridna enkla flätor. Hade jag planerat bättre så hade också de räta maskorna i halsmudden passat in med raglanmaskorna på alla fyra ställena också. Det kan man se på högra sidan ( vänster på bilden).

Lite har jag minskat i sidorna efter ärmhålet enligt Dödergöks rekommendationer och längre ner har jag också ökat igen för att få en snyggare passform. Där tycker jag att jag fått lära mig allra mest faktiskt och det är verkligen kul att lära sig nya grejer.

Det jag tycker är svårt med att sticka uppifrån och ner är att få rätt vidd på ärmarna. Det är inte så enkelt att lista ut hur man ska tänka redan uppe i halsen hur ärmarna ska bli, så det får bli att chansa lite. Kanske har jag läst Dödergöks instruktioner för dåligt. När jag var i det här läget som bilden visar var jag skeptisk till ärmvidden, men eftersom det ska vara en "lös" tröja så blir det ganska bra ändå. Och när den är så vid i ärmhålet måste jag minska mycket hela vägen för jag vill att ärmarna ska vara smala nedtill. 

Mycket att tänka på och TACK Dödergök för så en så lärorik kurs!!

Jag lovar att göra ett inlägg när tröjan är klar!

Inga kommentarer: