Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

onsdag 4 februari 2015

Marks nr 21


detta Marksnummer från 1959 har ett omslag med en flicka i randig raglantröja. Man slår ett slag för det nya garnet Särna Sport - "grovt men poröst och luftigt - snabbstickat och tacksamt att arbeta med och ger jämna ytor". Man gör i det här numret också ett slag för "säsongens elegantaste modeidé som är den nya engelska ärmen med axelsömmen placerad ett par centimeter längre bak, vilket ger förvånansvärt mycket slätare och linjerenare axel. Snyggt skall Ni tro!".




En modern krage ha den här jumpern och en fin panel med en slags flätor fram. 
I bakgrunden anar man den tidens inredningsideal.





Tweedstickning kallas denna struktur som är en variant av många med lyfta maskor.




Hela mittuppslaget är en en sportig bild i kälkbacken. Hon i en patentstickad olle i äppelgrönt och han i en röd tröja med flätor. Pjäxor och "elastabyxor"( vet inte om de kallades så redan 1959, men 10 år senare hade jag sådana byxor, röda, och de kallades "elastabyxor". Med hällor under fötterna.)





Jag älskar de här bilderna med sportiga klämkäcka ungdomar i byxor med pressveck och pjäxor!




Lite mer sober är den här "jumper-koftan" i lila med ett litet, runt och mönsterstickat ok .
 "Det var mycket motvilligt vår mannekäng skiljdes från denna modell!"
Se också de fina byxorna som går i färg med koftan och har så snyggt placerade insnitt och paspoalerade sidfickor!

1 kommentar:

Anna sa...

Jag samlar också på gamla mönstertidningar, men just det här numret har jag aldrig stött på! Vilka fantastiska modeller, särskilt den lilla lila koftan!