Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

onsdag 11 februari 2015

Perssons stickhäfte

Jag har för länge sedan lovat mig själv att INTE köpa några andra sticktidningar än Femina och Stickat men insåg efter ett tag att jag också måste ta in Marks sticktidning i samlingen. Att det nu också ska bli så att jag börjar samla på Perssons Stickhäfte tror jag inte ( har inte plats ) men just det här numret med detta vackra omslag kunde jag bara inte motstå!




Perssons Stickhäfte är ett presentnummer från 1949. Den gjordes under en period ( hur länge har jag inte tagit reda på ) av ett garnföretag som heter Perssons Garn. Jag vet inget mera om företaget, men det är det kanske någon annan som gör! Hör av er i så fall. 
Det är alltid intressant med fakta tycker jag. 

Sjalen på omslaget i svart är spetsstickad och rejält lång, 180 cm och helt rak i formen. Mycket elegant!




"Damjumper med ny och klädsam krage" i grönt och ärmarna har en intressant fåll på i kanten.
Väldigt mycket 40-tal, eller hur?





Den här tjejen har en spännande profil!
Och hatten är en virkad "Robin-Hood"- hatt!







Den här flickmössan är riktigt söt, fast kanske i nutid bättre passande för en något yngre tjej.
Den matchande sjalen stickas nedifrån med minskningar på mitten för att få den spetsiga formen.






Den här fina mössan och vantarna i gult har ett mönster med lyfta maskor.







Mössa, vantar och scarf för sport mönsterstickat i vuxenstorlek.





En angorajumper med snyggt hålmönster i en bred panel mitt fram, 
i ärmuppslag och en bred bård i nederkanten.






Ett mastodontarbete! 7-8 hg går åt till kjolen som stickas i
 14 våder som sedan sys ihop !! 
Jumpern är elegant stickad i bred resår så att linjerna från kjolen följs upp.






Flickans löskrage , eller scarf som den kallas här är praktisk och stickas in en sorts bruten resår.

2 kommentarer:

Christina sa...

Hej!
Perssons garn fanns i alla fall i Malmö och Lund in på 60-talet. Min gudmor var förestånderska i Lund, på Lilla Fiskaregatan. Jag var där ibland.
Jag lärde mig sticka ganska tidigt och stickade tröjor till mig och min bror när jag gick i skolan. Det blev inte så många för vi hade dem sällan på oss. Men jag minns en blå med ett litet mönster längst ner och den var stickad i Hux Flux.
När det blev modernt med akrylgarn köpte vi garn till en kofta, till Mor, tror jag, och det liksom växte medan man stickade det så det räckte till mycket mer.

kråkspark sa...

Det var trevligt att få höra lite om Perssons.