Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

onsdag 20 juni 2012

Stickat 1954 nr 3

Detta nummer av tidningen Stickat från 1954 är ett barnnummer. Som vanlig så är dessa tidningar fulla av jättefina stickmodeller som man kan bli inspirerad av eller nostalgisk, eller informerad av den tidens mode och ideal osv. Jag blir lika glad varje gång de dimper ner i brevlådan och jag nog numera kalla mig samlare av dessa.   
Här kan du läsa några av mina tidigare presentationer av gamla sticktidningar: 
nr 1 1948   
Sticka och Virkat 1948
Femina stickbok nr 11 1948




 " Den lille sångläraren" är rubriken till den här koftan som är stickad med en struktur som bygger på lyfta maskor. Den måste jag naturligtvis testa!


Så här ser den ut. Och den är jättefin, tycker jag. Materialet bllir ganska kompakt och stadigt, inte så elastiskt. Var så goda!



 Den är stickad i Drops Fabel och stickor nr 2,5. 
Alla lyfta maskor görs med tråden mot avigsidan.
Börja med ett par varv rm.
V 1: vit , rm
V 2 : vit, am
V 3 : röd,, *lyft 1, 1r*
V 4 : röd, * 1 r, lyft 1m *
V 5: vit , lyft 1m , 1 r *
V 6 : vit: am
V 7 : röd, *1 r, lyft 1m *
V 8 : röd, * lyft 1m, 1 r *
V 9 : vit, *1 r , lyft 1m *
V 10: vit, am


Den här "vardagskoftan" har en intressant fläta.


Ungefär så gick nog jag klädd som barn på vintrarna. Yllebyxor, hemstickad olle och matchande mössa. Jag var säkert lika rödblommig om kinderna också!

Ytterligare en variant av bebiskoftan som är stickad i ett stycke.
Snart kan ja nog göra en samling på varianter av "i-ett-stycke-koftor".

Bedårande sommarjumper med en rund krage.




Inga kommentarer: