Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

tisdag 18 september 2012

Nya torgvantar


Nog för att pulsvärmare är bra för den som har kalla händer men torgvantar är ännu bättre! Många väljer att kalla dem halvfingervantar men jag väljer att kalla dem torgvantar eftersom min mormor och morfar var trädgårdsmästare och hade försäljning på torget i Hedemora när jag var liten. Min mormor hade torgvantar då för att värma sina händer och ändå kunna göra ett gott jobb med att packa potatis eller göra en fin bukett och dessutom ta emot alla mynt som då användes till betalning.
 Jag har stickat hur många torgvantar som helst men kan ändå inte sluta med att göra nya modeller! Ett och annat par ger jag bort men det är också bra att ha många i olika färger och stilar som passar det humör man just befinner sig i. För att stickningen ska bli roligare så hittar jag på nya modeller. Här kommer en modell som jag gjorde i våras. Den har ett enkelt hålmönster och en tumkil vilket gör modellen mer "fit" för handens form.
 De översta i lindblomsgrönt är stickade i Manos Serena, ett underbart favoritgarn som jag inhandlat hos Cina´s. Ett nystan ( 50 g ) räcker gott och väl! De är kantade med Drops Fabel för att få en färgbrytning. 

Det svart-grå-vita paret nedan är stickade i Drops Fabel och de är även kantade i en rödrosa Fabel. 



Mönstret finns på svenska . Var så goda !  Om du använder mönstret får du gärna höra av dig och visa vad du åstadkommit!

And here´s the pattern  in english !! Hope you like it!

10 kommentarer:

Annika sa...

Jätte snygga!

Otaliga projekt sa...

Jättefina. Tack för att du bjuder på mönstret, jag ska nog göra ett par.
Visar när jag är klar, det kan iofs bli nästa år... :)

Maria sa...

Mycket fina!

Maria sa...

Eller så kan man kalla den SMS-vantar!

Unknown sa...

Men åh, så fina! Och de grå skulle jag mer än gärna ha till kappan i höst. Inte skulle du kunna tänka dig att ta en beställning..?

KahviKaneli sa...

Tusen takk for oppskrift!
Jeg gjorde mina egna vantar, gå å se på min blogg :O)

Helena sa...

Hej!
Tack för ett fint mönster. Stickat ett par för kyliga dagar på kontoret :)
Du kan se dem via länken:

http://www.hemmetsjournal.se/Handarbete/Vara-handarbeten/Handarbete/?blog=46706ej!

Anonym sa...

Hej de här handledsvärmarna är ju till vuxna hur många maskor osv ska jag lägga upp för en 10 åring?

Christina sa...

Hej! Vilken fin blogg! Glad att jag hittade hit! Jag kan inte hitta mönstret till dessa fina torgvantar, skulle så gärna sticka dessa. Kan du hjälpa mig så jag får tag på det? Mvh Christina

Unknown sa...

Hej, vilka fina torgvantar! Vill så gärna sticka dom men länken funkar inte. Kan du lägga in en ny?/ Carina