Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

måndag 29 september 2014

En ny sticktidning i min ägo

Det var ett tag sedan jag hade något inlägg med något ur min sticktidningssamling! 
Detta nummer kom till min ägo förra veckan och är en riktig "goding" för mig som går igång på sånt här! 
Det är "Stickat" nr 1 från 1951. Framsidan kröns med en bild av den för min generations textilnördar mycket kända textilboksförfattaren, formgivaren och inspiratören Kerstin Lokrantz. Bland annat har hon skrivit boken "Korsstygn på kläder", som jag har använt mycket. Tydligen har hon även agerat fotomodell och även som filmskådespelserska. 
Här är hon i mycket unga år iförd en snygg tröja med flätor mellan färgbytena och en grön paprika i handen ( ! ). 
Eftersom Kerstin nämns på omslaget kan man kanske vänta sig att det ska finnas mer att läsa om henne i tidningen men det kan jag inte hitta.



Här ett litet axplock från innehållet i detta nummer:




En röd keps med röda fingervantar. Skärmen kan placeras antingen i ena sidan eller mitt fram,
 enligt texten. Det ser gott ut med bananen!






Här har vi kanske Kerstin igen i en blå tröja med sjalkrage. 







Kerstin igen i en kortärmad jumper. Och där har vi frukttemat igen.






Mannen i en rysligt snygg väst. Inte med en frukt utan en telefon i handen. 
Kanske manligare....
De längsgående ränderna är påvirkade i efterhand.







Troligen Kerstin igen iförd en jumper med "boleroeffekt". 
Bolerostycket är faststickat i själva jumpern.


Mitt gamla inlägg om Kerstins bok "Korsstygn på kläder" kan du läsa här.

Om Kerstin Lokrantz kan du läsa här.

4 kommentarer:

Lotta sa...

Hej!
Min äkta hälft skulle fullkomligt älska den där västen. Skulle det vara möjligt att få en skannad kopia av mönstret på mejlen?

kråkspark sa...

Det kan jag visst göra om du skickar din adress. Det skulle vara jätteroligt om du skickar bild på den när den är stickad.

Lotta sa...

Tack, vad snällt! Jag skickar gärna en bild på ett FO, om/när det blir klart, vilket inte blir så fort misstänker jag. E-post: l.8.h@hotmail.com

LenaW sa...

Hej! Har själv hittat ett liknande mönster på herrväst med "snibbar" i en gammalveckotidning från 40-talet men jag kan inte klura ut hur man gör för att snibbarna ska bli rätt. Jag misstänker att beskrivningen är gjord för "experter" och att vissa "självklara" delar inte är med. Inget är dock självklart för mig. Skulle jag också kunna få det mönstret som du skickade till Lotta?
Undrar om denna sidan ff är aktiv..hoppas det:)
Mvh, Lena