Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 10 januari 2015

Femina nr 3 1956



Det är inte så ofta som det dyker upp Femina-tidningar som jag inte har men igår landade ett fint nummer i brevlådan. I väntan på det utlovade snöovädret ( jag längtar till att snön ska vräka ner i massor) passar det bra att titta igenom detta riktigt trevliga vinternummer för barn.

Modellerna på omslaget är hela vinterset för pojkar och flickor. Och det är allt från topp till tå, mössor, vantar, tröjor, damaskbyxor, kjol (!).

Jag tycker  kjolen är riktigt trevlig och även de två olika mössorna. Flickans mössa är "tomteluve-stil" medan pojkens är "toppluvemodell" och båda har ett fint mönster i kanten.



Intressanta är också tröjorna: fram och bakstycken är stickade helt raka och sys ihop i ena axeln och dragkedja i den andra. Ärmarna är rundstickade och upp vid ärmhålet stickas en kil som sedan sys fast mellan fram och bakstyckena. Det ger ju bra rörelsevidd.
Mönstren ges både till handstickning men även till den som vill maskinsticka!! Var det vanligare med maskinstickning på 50-talet, kanske?



Den här tösen har en raglanjumper med en jättefin hals. Man plockar upp maskor i halsen och stickar ett "veck" i avvikande färg och sedan görs fina minskningar jämt fördelat. Det är knäppning i nacken.




Flickans kofta har mönsterstickade framstycken. Det är ett mönster med lyfta maskor. Igen!!! 
Som jag skrev om i förra inlägget så verkar det finnas hur många varianter 
som helst på mönster med lyfta maskor!!




Den här fina klänningen har ett ok som också den är stickad i ett mönster med 
lyfta maskor i vitt och ljusblått.





I kemisalen har den här killen en tröja med resårstickade kilar i axelpartiet. 
Det ser sportigt ut. Och mönstret är även här gjort med lyfta maskor.
Och i färger som påminner mig om svenska skidlandslaget.




En skolklänning i tre delar, kjol, väst och till och med blusen med krage och puffärmar. 





Babysetet ska vara stickad i någon sort patent står det i texten men jag tycker det ser mera ut som en "våffel"-struktur. Koftan är en omlottmodell med raglanärm och mössan och byxorna är riktigt fina tycker jag.

Och är en rejäl tröja för pojkarna som är stickad i ett mönster med aviga och räta maskor.

Inga kommentarer: